در باره استاد شجریان

محمدرضا شجریان، یکم مهر ۱۳۱۹ در مشهد زاده شد. خواندن را از کودکی با همان لحن کودکانه آغاز کرد. وی در سال ۱۳۳۸ به دانشسرای مقدماتی در مشهد رفت و از همان سال برای نخستین بار با یک معلم موسیقی آشنا شد.  وی پس از دریافت دیپلم دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش در آمد و به تدریس مشغول شد و در این زمان با سنتور آشنا شد. در سال ۱۳۳۷ به رادیو خراسان رفت و در رشته آواز مشغول فعالیت شد. سپس برای اجرای برنامه‌های گلها به تهران نزد استاد داوود پیرنیا دعوت شد و در بیش از یکصد برنامه گلها و برگ سبز شرکت کرد. شجریان تا سال ۱۳۵۰ با نام مستعار سیاوش بیدکانی با رادیو همکاری می‌کرد، ولی بعد از آن از نام خود استفاده کرد. در ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و یادگیری سنتور و ردیف‌های آوازی را نزد وی دنبال کرد. در سال ۱۳۵۱ در برنامهٔ گلها با استاد نورعلی خان برومند آشنا شد و به آموختن شیوهٔ آوازی طاهرزاده نزد او پرداخت. از سال ۱۳۵۲ نزد عبدالله دوامی کلیه ردیف‌های موسیقی و شیوه‌های تصنیف‌خوانی را فرا گرفت. در همین سال به همراه گروهی از هنرمندان چون محمدرضا لطفی، ناصر فرهنگ‌فر، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و داوود گنجه‌ای، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را به سرپرستی استاد داریوش صفوت بنا نهاد.

وی شیوه‌های آوازی اقبال‌السلطان، تاج اصفهانی، میرزا ظلی، ادیب خوانساری، حسین قوامی و بنان را روی صفحات و نوارها به‌دقت دنبال کرد. از سال ۱۳۵۴، تدریس هنرجویان را در رشته آواز در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸ با تعطیلی این رشته کار تدریس خود را پایان داد. در سال ۱۳۵۷ به‌همراه هوشنگ ابتهاج و برخی هنرمندان دیگر از رادیو کناره‌گیری کرد. شجریان در اسفندماه سال ۱۳۵۶ شرکت دل‌آواز را بنیان‌گذاری کرد. همچنین در سال ۱۳۵۶ در مسابقه تلاوت قرآن کشوری رتبهٔ نخست را به دست‌آورد.

در ۱۳۵۷ چندین سرود میهنی اجرا کرد و همکاری خود را با سازمان‌های دولتی ادامه نداد و در خانه به تحقیق و تدوین ردیف‌های آوازی پرداخته و به آموزش شاگردان قدیمی‌اش همت گماشت. در فاصله سال‌های دههٔ شصت، شجریان همکاری گسترده‌ای را با پرویز مشکاتیان آغاز کرد که حاصل آن آلبوم‌هایی چون بیداد همایون، آستان جانان، سرّ عشق (ماهور)، نوا، دستان، گنبد مینا و جان عشاق بود. در این سال‌ها به همراه گروه عارف کنسرت‌هایی را در خارج از ایران اجرا کرد.

پس از سال ۱۳۶۸ به همراه داریوش پیرنیاکان و جمشید عندلیبی به اجرای کنسرت در آمریکا و اروپا پرداخت. این گروه در سال بعد، کنسرت‌هایی را برای جمع‌آوری کمک مردم دنیا به زلزله‌زدگان رودبار انجام داد. شجریان در سال ۱۳۷۸ جایزه پیکاسو را از طرف سازمان یونسکو دریافت کرد. از سال ۱۳۷۹ با حسین علیزاده، کیهان کلهر و پسرش همایون به اجرای کنسرت پرداخت که حاصل آن، آلبوم‌های زمستان است، بی تو به سر نمی‌شود، فریاد، ساز خاموش و سرود مهر بود. در سال ۱۳۸۲، به همراه همین گروه برای کمک به زلزله‌زدگان بم کنسرتی در تهران با نام هم‌نوا با بم اجرا کرد.

از سال ۱۳۸۶، شجریان به همکاری با گروه آوا پرداخت و کنسرت‌هایی در تهران، اصفهان، اروپا، آمریکا و کانادا اجرا کرد. در همین سال و در مراسم درگذشت مادرش، پس از ۳۰ سال، دعای ربنا را دوباره خواند. شجریان اکنون به همراه پسرش همایون شجریان به ترویج و اشاعه موسیقی اصیل و سنتی ایرانی می‌پردازد. پس از برگزاری کنسرت شجریان در ونکوور کانادا، گلوب اند میل، شجریان را افسانهٔ موسیقی شرق معرفی کرد.

سایت رسمی استاد شجریان

همایون شجریان (۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ مشهد) خوانندهٔ موسیقی سنتی ایرانی و نوازندهٔ تنبک و کمانچه می‌باشد. وی پسر محمدرضا شجریان و برادر مژگان شجریان می‌باشد. وی در خانواده‌ای سرشار از موسیقی متولد شد و فرزند محمدرضا شجریان است و از کودکی علاقه به موسیقی و ریتم در او نمایان بود تا آن که با تشخیص پدر نزد ناصر فرهنگ‌فر به فراگیری تکنیک و شناخت ریتم که اساس موسیقی است پرداخت و چند سالی هم آموختن را نزد جمشید محبی ادامه داد. از سن ده‌سالگی به همراه خواهرانش نزد پدر آواز را شروع کرد و در دوران بلوغ روزانه تکنیک آواز و صداسازی را به صورت فشرده فرا گرفت. در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و کمانچه را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و در خارج از هنرستان به ادامهٔ فراگیری آن نزد اردشیر کامکار و آشنایی با تار و سنتور به صورت گوشی پرداخت.
او از سال ۱۳۷۰ به همراه محمدرضا شجریان در کنسرت‌های آمریکا، اروپا و ایران (با تنبک) همراهی کرد و از ۱۳۷۸ به بعد در صحنهٔ کنسرت‌ها به هم‌خوانی با پدرش پرداخت. اولین اثر با حضور او یاد ایام نام دارد که در آن اثر همایون شجریان تنبک نوازی را بر عهده داشته است. همایون شجریان کنسرت‌های بسیاری را با بزرگان موسیقی اجرا کرده و آثار زیادی را به همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده‌است که می‌توان به آلبوم کنسرت‌های «بی تو بسر نمی‌شود» و «فریاد» اشاره کرد که هردو اثر در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند.
اولین آلبوم همایون شجریان تنهایی خوانندگی آن را بر عهده داشت «نسیم وصل» نام دارد که آهنگ‌سازی آن را محمدجواد ضرابیان بر عهده داشته‌است در سال ۱۳۸۲ منتشر شد. این سرآغازی بود بر اجرای کنسرت‌ها و آلبوم‌های مستقل او. وی پس از آن در سال ۱۳۸۳ دو آلبوم شوق دوست و ناشکیبا را منتشر کرد و در سال ۱۳۸۴ نقش خیال را به آهنگ‌سازی علی قمصری به بازار عرضه کرد که با استقبال فراوانی روبرو شد. پس از آن در مهر ماه ۱۳۸۵ آلبوم با ستاره‌ها که حاصل همکاری او با محمدجواد ضرابیان می‌باشد را به بازار عرضه کرد. در سال ۱۳۸۷ دو آلبوم قیژک کولی و خورشید آرزو را با همکاری گروه دستان منتشر کرد. او آب، نان، آواز را به آهنگسازی علی قمصری در سال ۱۳۸۸ و آلبوم شب جدایی را در سال ۱۳۸۹ منتشر کرد. در سال ۱۳۹۰ او آلبوم شوق نامه و ای جان جان بی‌من مرو را عرضه کرد. آلبوم شوق نامه به نوعی بازیابی تصانیف منسوب به عبدالقادر مراغه‌ای است که حاصل ۴ سال تلاش گروهی به سرپرستی محمدرضا درویشی است.
البته همایون شجریان تا سال ۱۳۸۸ پدرش را در اجراها همراهی می‌کرد. این دو مدت زمانی عضو گروه آوا بودند و در این دوران دو آلبوم غوغای عشق‌بازان و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا اجرا و به بازار عرضه شدند. ترانه «وطن» بر اساس شعری با همین نام از سیاوش کسرایی از کارهایی بود که او چندی قبل از خرداد ۸۸ منتشر کرد. آلبوم “چرا رفتی” از آخرین آثار مطرح وی است

پیام شجریان برای درگذشت صادق طباطبایی

محمدرضا شجریان در پیامی که در صفحه شخصی خود گذاشته است، درگذشت صادق طباطبایی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسکانیوز، متن این پیام به شرح زیر است:

«با دلی آکنده از تاسف و تأثر به‌دیگرسو شتافتن دوست دیرینه همدلم دکتر صادق طباطبایی را که عاشق شعر و گل و موسیقی و پشتیبان اساتید و هنرمندان و موسیقیدانان و اهل شعر و ادب بود، به همسر گرامی‌اش و فرزندانش غزاله و عدنان و خواهر و برادران ارجمندش و خاندان محترم و وابستگان و دوستان و نزدیکان، صمیمانه تسلیت می‌گویم و همدردم.

همیشه دوستش داشتم. یاد و خاطره‌های روزگاران گذشته با او تنها ارمغان به‌جامانده از اوست. فراموشش نمی‌کنیم.»

تجمع اعتراض‌آمیز در کنسرت همایون شجریان

فارس: شب گذشته انتشار گسترده خبری مبنی بر تجمع اعتراض‌آمیز برخی در مقابل سالن کنسرت موسیقی همایون شجریان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حواشی را به همراه داشت.

متن خبری که شب گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد بدین مضمون بود: «ساعاتی پیش کنسرتی با نوازندگی عده‌ای در سالن نگین سپاهان‌شهر برگزار شده بود که با تجمع تعدادی از امت حزب‌الله و در پی مخالفت آیت‌الله مهدوی با برگزاری کنسرت، در ورودی سالن مواجه شد و سپس با حضور فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان و تعهد مسئولان برگزاری کنسرت مبنی بر عدم تک‌خوانی زن، امت حزب‌الله به تجمع خود پایان دادند.تجمع کنندگان در شعارهای خود خواستار استعفای حجت‌الاسلام قطبی مدیر‌کل اداره ارشاد به دلیل صدور مجوز کنسرت شدند.»

متن بالا در مدت زمان کوتاهی در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و عده‌ای در این میان خود را در جایگاه کارشناس دیدند و آغازگر تحلیل ابعاد مختلف این جریان بدون داشتن حداقل‌ترین اطلاعات صحیح از آن شدند.

حرف و نقل‌ها در این میان زیاد بود، عده‌ای این حرکت را سازمان‌دهی شده و از قبل طراحی شده توسط منتقدان حجت‌الاسلام قطبی می‌دانستند، برخی عملکرد این جمعیت را به سرعت زیر سؤال بردند و بعضی دیگر بر آتش شایعات دامن زدند و علت این امر وجود تک‌خوانی زنان را عنوان کردند.

لازم به ذکر است که چند مدتی است خبرهایی پیرو دادن مجوز تک‌خوانی زنان از سوی وزارت ارشاد در بوته نقد رسانه‌ها قرار گرفته بود و نظرات اشخاص حقوقی کشور پیرامون این امر و مواضع مسئولان امر بسیار متفاوت بود.

البته هنوز تمام ابعاد اتفاقی که دیشب در سپاهان‌شهر افتاد مشخص نیست و اطلاع دقیقی از ماوقع جریان رخ داده در دست نیست اما گویا زیرسؤال بردن عملکرد مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد و درخواست برای استعفا وی در دستور کار بوده است.

کنسرت مذکور متعلق به همایون شجریان بوده است که به مدت دو شب اجرای برنامه در اصفهان داشته است، در نخستین نگاه بر طبق روال گذشته مشخص است که در تیم موسیقی همایون شجریان تک‌خوانی زنی وجود ندارد اما در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای دیگر منتشر شده است، البته طبق انتشار مواضع امت حزب‌الله و سخنان مدیرکل اداره ارشاد اصفهان، این تجمع به نشانه اعتراض به پوشش شرکت‌کنندگان در این کنسرت بوده است.

اما از سوی دیگر افزایش صدور مجوزهای کنسرت موسیقی به طور چشمگیری در این دولت، باعث به وجود آمدن حساسیت‌هایی برای برخی از مردم مؤمن شد که عملکرد وزارت ارشاد را مورد نقد قرار دادند.

اتفاقات شب گذشته در حاشیه برگزاری کنسرت همایون شجریان که البته به نظر می‌رسد رنگ و بویی سیاسی نیز دارد، منتج به واکنش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان شد.

حجت‌الاسلام محمد قطبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در بیانیه‌ای که امروز در سایت این اداره منتشر شد، اظهار کرد: همیشه لازم نیست برای مدیریت دنیای مدرن از سنت عبور کرد، بلکه گاه می­‌توان با بهره‌گیری از سنت، مدرن را مدیریت کرد.

وی در این بیانیه مطرح کرده است، نسل نوخاسته در فضای وایبر، اندروید، ماهواره و اپلیکیشن زندگی می­‌کند و بسیاری از سنت‌­ها و آیین­‌های نسل پیش از خود را ندیده و با آن غریبه است تا جایی که گاه گذشته را در تعارض با خواسته­‌ها و تمایلات امروز خود می­‌پندارد. این، نه از خیره ­سریِ این نسل بلکه از ضعف مدیریت ما نسل پیشین است که زیبایی­‌های سنت را در صندوقچه‌­های چوبی مخفی کرده و هرگز اجازه ندادیم فرزندانمان با آن آشنا شوند.

از دور بانگی شنیدند، نفس زنان دویدند، چیزی ندیدند خجالت کشیدند!

قطبی در ادامه این بیانیه تصریح کرده است: موسیقی سنتی، بومی و محلی ایران که نه یک سر و گردن بلکه تمام قامت از موسیقی غربی بلندتر و راست قامت­‌تر است با همین رفتارهای بچه­‌گانه ما به حاشیه رفته و جوانان و نوجوانان ما که مورد هجوم بی‌­وقفه آهنگ و موسیقی غرب و غربی واقع شده­‌اند نه پناه­گاه سنتیِ موسیقاییِ مناسبی دارند و نه طاقت پرهیز از موسیقی بیگانه.

وی عنوان کرده است: امروز تنها راه مدیریت ذائقه‌­ی موسیقاییِ نسل نوخاسته ، بهره ­گیری از موسیقی بومی و محلی است، همان که سال­‌های سال با آواز پیش­کسوتان این مرز و بوم تا بلندای تاریخ ایران­ زمین قد کشیده. از لالایی مادران تا سنج و دهل عزاداران و از نی کسایی تا آواز تاج، از ربنای شجریان تا ایران ایران رویگری، از ناقاره و کرنای حرم رضوی تا ترمپت و دمام تعزیه، همه و همه نشان از پشتوانه ­ی قوی و ساختاری استوار دارد.

مدیر کل اداره ارشاد اصفهان افزود: نوای گلوی همایون شجریان یکی از قله‌های موسیقی سنتی معاصر به حساب می‌آید که با آن و نواهای مشابه آن می‌­توان ذائقه نسل جوان و نوجوان را دوباره با سنت و گذشته خویش آشنا سازیم و سپر بلایمان باشد در مقابل آنچه از ناکجاآباد بر ما پرتاب می‌­شود.

وی یادآور شد: کاش این مدعیان در مقابل مداحی پاپِ ذاکر و ذاکرها صف می‌کشیدند و از اینکه ذائقه‌ی بچه مذهبی‌های عاشق امام حسین علیه‌­السلام آلوده به موسیقی پاپ شود مانع می‌­شدند. کاش اجازه نمی‌دادند ریتم شور عزاداری را به جای تک ضرب پنجه ­پور و سه ضرب حاج صادق بگذارند.

قطبی تاکید کرد: اجرای همایون شجریان که با حمایت صریح شخص آقای استاندار صورت گرفت نشانی بود از اقتدار آواز ایرانی و موسیقی محلی، اجرایی بود که با بندبند قوانین کشور مطابقت داشت و حریم­ ها و حرمت­ ها را رعایت کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم قانون در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران برخاسته از شرع و منطبق بر احکام شرعی است و حتی اگر جایی هم کسی تشخیص متفاوت داشته باشد نمی‌بایست در مقابل قانون بایستد و با اردوکشی و یارگیری و تحریک چند جوان ترم اولی روی نیمکت بایستد تا قدّش بلند شود.

هر کس، با هر نام و نشانی، با هر قدّ و قواره‌­ای، با هر میزان سوادی، با هر شکل و شمائلی، با هر دغدغه و لق‌لقه‌ای، با هر حامی و پشتیبانی، با هر رنگ و زبانی، حرفی برای گفتن دارد یا احساس می‌­کند قانونی زیر پا رفته یا ادعای فهم بیشتری دارد یا نیاز به دیده شدن دارد یا عربده­ ای در گلویش گیر کرده یا اندیشه‌­ای در فکرش پنهان شده یا منطقی بر زبانش جاری است، بیاید تا با هم گفت و گو کنیم.

((گفت و گو)) ؛ لااقل بنده نه اردو کشی بلدم و نه داد می‌کشم، می­‌شنوم و در حدّ عقل خودم پاسخ می‌دهم، حرف حق را می‌­پذیرم و زیر بار زور نمی‌­روم.

قدّم را بلندتر از قانون نمی‌­دانم و تفسیر شرع را به اهلش می‌سپارم، نه اجتهاد می­‌کنم و نه هیجان زده می‌شوم.

کاش چهار انگشت فاصله را زودتر طی می‌­کردید و قبل از دیدن قضاوت نمی­‌کردید، که شرمنده شوید.

شاید حالا فهمیده باشید که ((‌شنیدن کی بود مانند دیدن))

دنبال خواننده زن می‌گشتید، نوازندگان با حجاب دیدید.

دنبال رقص و لعاب می‌گشتید. چهارکلام حرف حساب شنیدید.

کلاه گشادی سرتان رفت.

گفتنی است که بر طبق اخبار شنیده غیر رسمی، گویی در پی برگزاری کنسرت همایون شجریان در اصفهان، عده‌ای زیادی از متدینین و طلاب اصفهان در اقدام خود جوش شب گذشته در محل برگزاری کنسرت تجمع کردند.

این تجمع که در اعتراض به وضعیت بسیار زننده پوشش شرکت کنندگان و نوازندگی زنان و همخواتی آنها اتفاق افتاد بدون هیچگونه تنش، درگیری و توهین پس از ساعتی با حضور فرماندهی انتظامی شهرستان در محل و با دعوت به آرامش افراد و تعهدات برگزار کنندگان و مسئول گروه همایون شجریان، آقای توتونچی به پایان رسید.

شرکت کنندگان در اجتماع اعتراض مردمی ضمن اعلام مخالف خود با برگزاری این قبیل کنسرت‌ها که شکننده حریم‌ها و ارزش‌ها در جامعه انقلابی اصفهان است، اعلام کردند در صورت تکرار اجتماع عظیم‌تر خواهد بود.

همچنین استیضاح وزیر ارشاد و عزل مدیر کل ارشاد اصفهان را از مسئولین مربوطه خواستار شدند، فرمانده انتظامی شهرستان نیز ضمن استماع سخنان معترضین پیگیری مساله را از مبادی مربوطه متعهد گردید و قول داد در آینده چنین اتفاقاتی در اصفهان نخواهند افتاد.

سانسور نام “شجریان” از سخنان مجید انصاری توسط تلویزیون

معاون پارلماني رييس جمهور در يك برنامه زنده تلويزيوني، مچ صدا و سيما را گرفت. به گزارش عصرایران، در برنامه زنده «شب آفتابي» در شبكه تهران، حجت الاسلام مجيد انصاري ميهمان برنامه بود كه درباره ارتباط دولت و مجلس به سئوالات مجري پاسخ داد. با این حال در بخشي از برنامه مصاحبه ضبط شده با انصاري در دفتر كارش پخش شد كه وي درباره مسائل مختلف از جمله موسيقي صحبت كرد . او در پاسخ به سئوالی درباره خواننده های مورد علاقه اش گفت: به موسيقي علاقمندم و خصوصا موسيقي سنتي ايراني را همواره گوش مي كنم. انصاري از هنرمنداني همچون شهرام ناظري، حسام الدين سراج و مختاباد كه آهنگشان را گوش مي‌كند نام برد. این در حالی است که وقتي مجددا گفتگوي زنده آغاز شد، انصاري با تعجب خطاب به مجري گفت: برايم عجيب است همكاران شما چطور نام استاد شجريان را از گفته هاي من حذف كردند؟ من آنجا گفتم بيشتر آهنگ هاي استاد شجريان را گوش مي كنم. محمود احمدي مجري اين برنامه هم در واكنش گفت: اشكال ندارد حالا دو بار اسم ايشان را آورديد.

تمدید کنسرت «چرا رفتی» در شیراز: اجرای همایون شجریان در سالن بسکتبال

کنسرت چرا رفتی به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری روز 3 بهمن در شیراز تمدید شد.

کنسرت چرا رفتی در تاریخ‌های سوم و چهارم بهمن ماه در سالن خانه بسکتبال شهر شیراز به روی صحنه خواهد رفت.

تور شهرستان‌های کنسرت چرا رفتی تا کنون در شهرهای کرمان، رشت، ارومیه، کرمانشاه، شهرکرد، ساری، شیراز، ارومیه، بندرعباس و سمنان اجرا شده است و در سایر شهرهای کشور به اجرای خود ادامه خواهد داد.

در این کنسرت سهراب پورناظری تکنواز کمانچه خواهد بود. همچنین حسین رضایی‌نیا و آئین مشکاتیان (سازهای ضربی)، مهیار طریحی (سنتور) علی جعفری‌پویان و تینا جامه گرمی (ویلن)، سهراب برهمندی (ویولا)، نگار نوراد (ویلنسل)، سپند دادبه (عود) و خورشید دادبه (تار) دیگر هنرمندانی هستند که در این اجرا به روی صحنه خواهند رفت.
منبع: فارس

وزیر ارشاد و استاد شجریان

علی جنتی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در یک گفت‌وگوی تفصیلی، نظرات خود را درباره موضوعات مختلفی همچون نزدیکی دیدگاه‌هایش به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، فعالیت محمدرضا شجریان، ممنوع‌القلم‌ها، فشارهای مخالفان و … بیان کرد.

* در حوزه موسیقی آقای شجریان را برنامه‌یی برایش ندارید که برگردد؟

آن را سخنگو جواب داده دیگر من نمی‎خواهم وارد آن بشوم.

* سخنگوی وزارت ارشاد جای خودش، من از زبان خودتان می‎خواهم بشنوم برای آقای شجریان برنامه‌یی ندارید؟

کار ما نیست که آشتی بدهیم. بالاخره ایشان دو بعد دارد یکی بعد هنری است و کسی نمی‎تواند برجستگی هنری ایشان را انکار کند و یک سری مسائل سیاسی حول و حوش ایشان مطرح است که مباحث را قدری پیچیده کرده است. عملا این کار به حوزه ما مربوط نمی‎شود.

* شما موافق بازگشت‎شان هستید؟

ما علاقه‌مندیم با توجه به سابقه ایشان و مهارت‎ها و توانایی‎های او مردم بتوانند از هنر ایشان استفاده کنند. این جزو علایق ما است.

سریال لغو کنسرت‌های موسیقی و اینبار همایون شجریان

 لغو کنسرت‌های موسیقی تقریباً عادی‌سازی شده و روزی نیست که خبری درباره لغو یک کنسرت موسیقی شنیده نشود و در مقابل در شرایطی که معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند، شرایط را عادی جلوه دهد و مدت طولانی است که سیاست سکوت را در پیش گرفته، هنوز تعامل پنهان برای رفع این چالش‌ها نتیجه‌بخش نشده و این بار کنسرت همایون شجریان به دلیلی جالب لغو شد!
چالش برگزاری کنسرت‌های موسیقی همواره وجود داشته و حتی در دوران دولت‌های نهم و دهم ـ که بیشترین مراعات و همراهی با آن‌ها در حوزه فرهنگ از سوی نهادهای تأثیرگذار صورت می‌پذیرفت ـ نیز برخی از کنسرت‌ها در دقیقه نود مجوز می‌گرفتند و یا‌‌ همان مجوز دقیقه نودی نیز صادر نمی‌شد و لغو می‌شدند؛ اما کمتر کنسرتی بود که مجوزهای لازم را دریافت کند و در ‌‌نهایت برگزار نکند.

در دو سال اخیر اما شمار کنسرت‌های موسیقی که نسبت به دوران مشابه پیشین لغو شده، به مراتب افزایش یافته و نکته مهم اینکه بسیاری از کنسرت‌های لغو شده دارای مجوز بوده‌اند و عدم صدور مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش حداقلی در لغو کنسرت‌ها داشته است. ‌در دوره جدید، ‌مسئولان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد نتوانسته‌اند از مجوزهایی که صادر کرده‌اند، دفاع کنند و تنها در موارد نادری نظیر کنسرت لیان در بوشهر، قائله به نفع اهالی موسیقی تمام شده است.

در دو سال اخیر، تعداد کنسرت‌های لغو شده به بیش از ۲۰ کنسرت می‌رسد اما لغو کنسرت‌های موسیقی لیان در شیراز، کنسرت سیروان خسروی در بوشهر، کنسرت عماد طالب‌زاده در اراک، کنسرت شهرام ناظری در نیشابور، کنسرت گروه آرون در مشهد، کنسرت گروه عرفان در اصفهان و کنسرت محسن یگانه در ارومیه و همچنین اتفاقاتی در جریان کنسرت سالار عقیلی و عالیم قاسم‌اف، هنرمند مطرح آذربایجانی که در همین چند مدت اخیر رخ داده، نگرانی‌ها را افزایش داده است.

حال خبر می‌رسد، کنسرت «چرا رفتی؟» همایون شجریان نیز که قرار بوده دوباره در تالار وزارت کشور برگزار شود، به دلیل عجیب و غیرمنتظره‌ای لغو شده است!

بنا بر اظهارات تهیه کننده این کنسرت، قرار بود اجراى کنسرت «چرا رفتى» هشتم بهمن ماه در تهران برگزار شود که به رغم عقد قرارداد کتبى و پرداخت کامل هزینه سالن از چند ماه گذشته، این روز توسط سالن وزارت کشور به برنامه دیگرى اختصاص داده ‌و کنسرت لغو شد تا این ابهام پیش آید که آیا ‌لغو کنسرت نیز ارتباط معناداری با اتفاقات اخیر داشته یا تنها وزارت کشور ‌سالنش را احتیاج داشته است؟!

سخنگوی وزارت ارشاد در این ‌باره گفته است: «ما همیشه متذکر شده‌ایم که اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها قبل از صدور مجوز برای کنسرت‌ها باید هماهنگی‌های لازم را برای این کار با شورای تأمین استان انجام دهند تا در صورت صادر شدن مجوز، هیچ مانعی وجود نداشته باشد… انتظار می‌رود، وقتی هماهنگی‌ها انجام شد، مسائل دیگری مطرح نشوند و آن‌هایی که دغدغه‌ مسائل فرهنگی را دارند، پیش از صدور مجوز، نگرانی‌هایشان را مطرح کنند‌».

در همین حال، سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز چندی پس از وقایعی که در بوشهر رخ داد، در مورد کنسرت‌های موسیقی تأکید کرد: «اگر در شهری مجوز برگزاری کنسرت ـ هرچند بر خلاف تشخیص عده‌ای از مردم ـ داده شد، نیروی انتظامی از تصمیم قانونی حمایت می‌کند و کسی حق برهم‌زدن چنین مراسمی را ندارد‌» و‌ در این زمینه اتمام حجت کرد که اگر نقدی نیز وجود دارد، از راه قانون اقدام شود.

با این حال، ظاهراً بخشی از اتفاقات پیرامون لغو کنسرت‌ها به دلیل ناهماهنگی نهادهای متولی در این حوزه رخ داده و در همین راستا، تدوین شیوه‌نامه‌ای مشترک میان نیروی انتظامی و دفتر موسیقی در دستور کار قرار گرفته تا چالش‌ها در این زمینه به حداقل برسد و لغو کنسرت‌ها به اتفاقی نادر بدل شود؛ اما آیا این شیوه‌نامه در ‌‌نهایت اجرایی می‌شود و آثارش نمایان خواهد شد؟ آیا در این شیوه‌نامه نقش دیگر نهادهای تأثیرگذار در لغو کنسرت‌ها در نظر گرفته می‌شود؟ باید دید این سازوکار تازه، چه فرجامی‌ خواهد داشت.

منبع : تابناک

لغو کنسرت شجريان در تهران

کنسرت چرا رفتى به خوانندگى همايون شجريان و آهنگسازى تهمورس پورناظرى که قرار بود ٨ بهمن ماه در سالن وزارت کشور برگزار شود، لغو شد.

محمد حسين توتونچيان تهيه کننده اين کنسرت در اين باره گفت: «طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قرار بود اجراى کنسرت چرا رفتى بار ديگر ٨ بهمن ماه در تهران و در سالن وزارت کشور برگزار شود که على رغم عقد قرارداد کتبى و پرداخت کامل هزينه سالن و نه قسمتى از آن از چندماه گذشته، اين روز توسط سالن وزارت کشور به برنامه ديگرى اختصاص داده شد.»

مدير موسسه فرهنگى هنرى ققنوس در ادامه گفت: «در صورت امکان و مهيا بودن شرايط لازم، اين کنسرت اسفند ماه در تهران برگزار مى‌شود.»

بر اساس اين گزارش، تور شهرستان‌هاى کنسرت چرا رفتى با اجرا در بندرعباس مجددا آغاز شده است و ٢٥ دى ماه در سمنان به روى صحنه خواهد رفت.

منبع : سينما خبر

متن و حاشيه مواضع وزارت ارشاد درباره استاد شجريان

سخنان دوباره سخنگوي وزارت ارشاد درباره استاد محمدرضا شجريان بار ديگر موجي از انتقادها و حواشي را برانگيخت.
به گزارش ابتکار، قضيه از اين قرار است که بسياري از اساتيد موسيقي و کاربران شبکه‌هاي اجتماعي در پاسخ به سخنان حسين نوش آبادي، گفته‌اند که وزارتخانه ارشاد صلاحيت رسيدگي به کيفيت هنري آثار شجريان را ندارد.
نوش آبادي در سخنان روز گذشته اش گفته بود: آنچه به وزارت ارشاد مربوط مي‌شود، بررسي صلاحيت‌هاي فني و تخصصي افراد است و در اين حوزه، استاد شجريان از نظر ما مسأله‌اي ندارد و مورد تأييد وزارت ارشاد است.
کاربران شبکه هاي اجتماعي عموما تاکيد دارند که وزارت ارشاد نمي‌تواند درباره کسي که خود متر و استاندارد موسيقي ايراني است نظر کارشناسي بدهد. استدلال آنها اين است که آثار کسي مثل شجريان که خود استاد مستقيم يا غيرمستقيم کارشناسان اين نهاد اداري بوده، نبايد مورد بررسي هنري و تخصصي قرار بگيرد.
در اين ميان ادبيات سخنگوي اين وزارتخانه نيز مورد هجمه بسياري از کاربران قرار گرفته است. در اين باره پيروز ارجمند در گفت‌وگو با ابتکار با دفاع از سخنان سخنگوي وزارت ارشاد تاکيد کرده که ادبيات رسمي و اداري متفاوت با ادبيات مورد انتظار کساني است که با حساسيت هاي دنياي هنري در اين عرصه فعاليت دارند. اين در حالي است که داريوش پيرنياکان نيز در گفت‌وگو با ابتکار بر اين موضوع تاکيد کرده است که ما بايد شکرگزار هم عصر بودن با کساني مثل شجريان باشيم و مسئولان به جاي اين که تلاش کنند تا از شجريان عذرخواهي بگيرند بايد خودشان از او به واسطه محدوديت‌هايي که برايش ايجاد کرده اند معذرت بخواهند. و از او خواهش کنند که در ايران کنسرت بدهد نه اين که با اين ادبيات به ارزش و احترام او خدشه وارد کنند.
اخذ مجوز براي اساتيد به معني توهين به آنان نيست
* پيروز ارجمند/ مدير دفتر موسيقي وزارت ارشاد
وزارت ارشاد يک وظيفه حاکميتي دارد که از سه رويکرد بهره مند است؛ حمايت، نظارت و ارزشيابي. قائدتا در اين قانون هيچ فردي مستثني نيست اما بر اساس سازو کاري که دستگاه هاي اجرايي مي‌توانند در اجراي قانون تعيين کنند مي‌توان تفسيري از قانون ارائه کرد که در آن ظرفيت هاي قانوني لازم براي حرمت نهادن به پيشکسوتان هر حوزه لحاظ شود. براي مثال استاد فرشچيان قطعا به لحاظ کارشناسي از نظر ارشاد يک مرجع است و در حوزه نگارگري ايراني و مينياتور بالاتر و بيشتر از ايشان دست کم در دوره معاصر وجود ندارد با اين همه قانون همه کس را ملزم به رعايت خود کرده است. و اين وظيفه به طور مشخص از سوي حاکميت تعيين شده است و براي مثال به اين شکل نيست که وزارت صنعت به صرف صنعت کار بودن يا حرفه اي بودن يک صنعت کار به او مجوز کار يا فعاليتي رابدهد اين در حالي است که وزارت ارشاد به دليل مرجع بودن بسياري از اساتيد در حوزه هاي هنري مختلف از ده سال پيش شرايطي را لحاظ کرده است که بررسي آثار اين مراجع در شورا هاي کارشناسي بدون دخالت اعضا تأييد شود در حوزه موسيقي نام 70 نفر از موسيقي دانان کشور در ليستي قرار دارد که آثارشان به لحاظ کيفيت هنري در شورا بررسي نمي‌شود هرچند که در شوراي عالي موسيقي وزارت ارشاد کساني عضويت دارند که در حوزه موسيقي تخصص بالا و مرتبه استادي دارند براي مثال مي‌توان از خانم هنگامه اخوان، استاد گنجه اي، استاد منتظري، استاد طلوعي و مسعود شعاعي و غيره نام برد.
همه اين عزيزاني که نام بردم قطعا مورد تأييد خود آقاي شجريان نيز هستند و در واقع بدنه کارشناسي ما در وزارت خانه ضعيف و ناکارآمد نيست بلکه بسيار متخصص و قابل قبول نيز هست.با اين وجود همانطور که گفته شد آثار بسياري از هنرمندان مرجع در اين شورا بررسي نمي‌شود مثلا اگر اثري از استاد شهناز به دفتربيايد اصولا شورا براي بررسي يفي آن ورود نخواهد کرد.همچنين آثار کساني مثل آقاي شجريان نيز در همين راستا قابل توجه است اما بهرحال روند اداري بايد طي شود و بايد اين نکته را هم اشاره کنم که اخذ مجوز چه براي کنسرت و چه براي آلبوم به معني توهين به هنرمند نيست و از قضا همين مجوز موجب ايجاد امنيت چه براي يک اثر و چه براي يک فرد است.
لذا بنده هم گفته هاي آقاي نوش آبادي را تأييد مي‌کنم و هم به دغدغه هنرمندان و اساتيد در اين باره احترام مي‌گذارم.آنچه به نظرم نکته پاياني است توجه به لحن وادبيات مديران فرهنگي و هنري در اين موضوعات است. جالب اين که ادبيات اداري هيچ موقع نمي‌تواند مبتني بر مختصاتي باشد که هنرمندان با وجه احساسي موجود از آن انتظار دارند و فکر ميکنم حاشيه هاي سخنان آقاي نوش آبادي نيز به همين علت مي‌تواند باشد.نکته آخر اين که هر کسي مسئول گفته و ها کرده هاي خود است و ما نه مقابل آقاي شجريان هستيم و نه سخنگوي ايشان. کار ما کار اداري است و صرفا قانون را اجرا مي‌کنيم. احترام به کيفيت کار هنري ايشان در چارچوب قانون انجام شده و من بعد نيز انجام خواهد شد.
بايد قدر شجريان را بدانيم
* داريوش پيرنياکان/سخنگوي خانه موسيقي
اصولا کيفيت هنري آثارکسي مثل شجريان بالاتر از آن است که يک نهاد اجرايي و اداري بتواند درباره آن اظهار نظر کند، حال چه قبول داشته باشد چه نه! من سال گذشته هم همين را در سخنراني اي گفتم! بايد موسيقي را به عنوان يک هنر، يک علم و بخش مهمي از فرهنگ اين سرزمين به رسميت شناخت و پاسدار آن بود. اگر اين اتفاق بيافتد قطعا ارزش واقعي کساني مثل شجريان درک مي‌شود. من نه از اين نظر که دوست و همکار آقاي شجريان هستم بلکه از دور و به عنوان يک شهروند اين را مي‌گويم که ما بايد شاکر اين موضوع باشيم که با کسي همچون شجريان هم عصر هستيم. در اين چهل و هفت، هشت سالي که کار کرده ام اين را دريافته ام اگرچه خيلي ها و بسياري از افراد جوان و با تجربه به خوبي دارند کار مي‌کنند و کارهاي بسيار شاخصي دارند اما شجريان قله است. کاري که او در طي اين سال‌ها انجام داده است هرگز در زمان کوتاهي قابل دسترسي دوباره نيست.
من تعجب مي‌کنم از اظهار نظر برخي از مسئولان که به سادگي درباره کساني که هويت تاريخي اين سرزمين هستند موضع مي‌گيرند و سخن مي گويند. ما بايد قدردان شجريان باشيم. ايشان چند سال ديگر مي‌تواند به اين موسيقي خدمت کند؟ کسي که در دهه هشتادم زندگي اش مي‌تواند با اين کيفيت آواز بخواند و کار کند شايسته تقدير و تجليل بسيار بيشتري از اين است که وجود دارد. اصولا به اعتقاد من بايد به جاي عذرخواهي گرفتن از شجريان بايد ما از او عذرخواهي کنيم. بايد مسئولان اين حوزه از شجريان عذرخواهي کنند از اين که اين سال‌ها چوب لاي چرخ آثارش گذاشتند وبايد آنها از او خواهش کنند که در کشور کنسرت بدهد. من نمي‌خواهم چيزي را گردن آقاي روحاني بياندازم. اما ايشان هم به ارزش و اهميت آقاي شجريان واقف هستند که در فيلم تبليغاتي شان از صدا و نام او استفاده مي‌کنند.آدمي که تا اين حد مي‌تواند ارزش داشته باشد چرا بايد مورد بي مهري يا احيانا ادبيات نسنجيده برخي مسئولان هنري و فرهنگي قرار بگيرد.؟ما به اين دليل که هم عصر کساني مثل شجريان هستيم بايدقدر آنها را نمي‌دانيم. تاريخ که بگذرد به اهميت و ارزش او و امثال او پي خواهيم برد. مثلا همين امروز ما حسرت بودن حافظ را در اين عصر مي‌خوريم که اي کاش حافظ هم دوره ما بود. شجريان و شجريان ها هم همين گونه هستند.بايد با طمانينه بيشتري در باره کساني که در مقام يک اسطوره هستند سخن گفت و اين ادبيات و مواضع از بالاي برخي مسئولان اصلا قابل فهم نيست.
در خانه اگر کس است يک حرف بس است
* کيوان ساکت/موسيقيدان و آهنگساز
مدتي است صداي شجريان از رسانه ملي پخش نمي‌شود. و آلبوم جديدي هم از ايشان روانه بازار نشده. با تمام اين حرف و حديث ها خبرگزاري ايسنا روز شنبه بيست دي ماه 93 از قول معاون حقوقي و پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نوشته است«… آنچه به وزارت ارشاد مربوط مي‌شود، بررسي صلاحيت هاي فني و تخصصي افراد است و در اين حوزه، استاد شجريان از نظر ما مسئله اي ندارد و مورد تاييد وزارت ارشاد است » واقعا معلوم نيست استاد شجريان از چه نظر مورد تاييد وزارت ارشاد هستند. زير ادر پايين اين گفته ها آقاي حسين نوش آبادي اظهار کرده اند «.. انچه به طور کامل در حيطه اختيارات وزارت ارشاد است، شرايط فني، هنري، استعداد و توانمندي تخصصي و مسايل مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر است.» اين سخنان چه معني ميدهد. آيا واقعا وزارت ارشاد به خود اجازه مي‌دهد که بگويد ما آقاي شجريان را تاييد مي‌کنيم. پس ايشان هنرمند خوبي هستند؟ آقاي نوش آبادي گرامي؛ ما از کارگزاران دولت تدبير و اميد، انتظار داريم مدبرانه و با تدبير سخن بگويند. شجريان يک چهره و يک هنرمند ملي است و اين نه با تاييد وزارت ارشاد صورت گرفته و نه با تکذيب آن از اعتبار ساقط مي‌شود.
ملت ايران شجريان را عاشقانه دوست دارد. فارغ از هر جريان و حرف و حديثي. آقاي نوش آبادي؛ اگر واقعا قصد خدمت به هنر و مردم را داريد لطفا از اين پس سنجيده تر سخن برانيد. و در پايان خواست همه هنرمندان را عرض کنم؛ مميزي را از ارشاد حذف کنيد! که تالي فاسد آن بسيار بيشتر از فايده ان است. به اين صورت نمي‌توان بساط ابتذال را از هنر برچيد. اين کار راه دارد و چاره آن در دست هنرمندان دلسوز و با تجربه است.